• Numarul specialistilor in ITC din Romania trebuie sa creasca cu 660.000 pentru a atinge tintele stabilite in cadrul Deceniului Digital de catre Comisia Europeana. Intre 2019 si 2020 numarul specialistilor a crescut cu doar 3%
  • Romania va trebui sa recupereze un decalaj de 62 de puncte procentuale in ceea ce priveste business-urile care utilizeaza cloud pentru a-si atinge tinta stabilita pentru Deceniul Digital
  • In toate ariile din cadrul Deceniului Digital exista inca decalaje, inclusiv in ceea ce priveste retelele de foarte mare capacitate din Romania, de 24%.

 

 

Bucuresti, 30 martie 2022 – Numarul de business-uri din Romania care utilizeaza tehnologia cloud trebuie sa creasca cu 62 puncte procentuale pentru atingerea obiectivului asumat pentru Deceniul Digital stabilit de Comisia Europeana, arata un nou raport publicat astazi, intitulat “Progresul catre ambitia UE privind Deceniul Digital”, realizat de Deloitte si comandat de Vodafone. Deceniul Digital, care stabileste obiective cheie pana in 2030 in diferite arii digitale, reflecta viziunea UE pentru transformarea digitala a Europei si reprezinta un element esential pentru ca Europa sa-si mentina competitivitatea globala intr-o lume aflata in schimbare rapida.

Vodafone_Romania-Logo.wine

Potrivit raportului, doar 13% dintre afacerile din Romania utilizeaza in prezent servicii de cloud computing, ceea ce conduce la un decalaj de 62 de puncte procentuale fata de tinta stabilita pana in 2030, de 75%. Serviciile cloud pot contribui la cresterea securitatii datelor, cresterea eficientei, pot ajuta companiile sa se extinda, sa obtina informatii valoroase si sa diminueze costurile, ceea ce inseamna ca sunt esentiale pentru a le asigura acestora succesul, capacitatea sa creasca si sa sustina competitivitatea Europei.

Decalajele nu sunt prezente doar la acest capitol. Ponderea de gospodarii din Romania acoperite de retele de foarte mare capacitate era de 76% in 2021, de unde rezulta ca exista inca un decalaj de 24%. Reducerea acestui decalaj poate fi o provocare pentru majoritatea, daca nu pentru toate statele membre, din cauza costurilor ridicate si provocarilor operationale legate de implementarea acestor retele in zone indepartate.

Este nevoie de progres si in ceea ce priveste abilitatile digitale

Lipsa de specialisti in ITC impiedica, de asemenea, progresul pentru atingerea obiectivelor Deceniului Digital, punand in pericol capacitatea Europei de a dezvolta tehnologiile necesare pentru a se pozitiona ca lider global. Numarul de specialisti in ITC la nivelul tuturor tarilor membre UE este in prezent de 8,43 milioane. In timp ce numarul acestora a cunoscut cea mai mare crestere in Germania, Irlanda si Ungaria in ultimul an, la nivelul UE numarul trebuie sa creasca de mai bine de 2 ori pentru a atinge tinta Deceniului Digital de 20 de milioane de specialisti in ITC.

 

In unele state membre se observa un regres in ceea ce priveste digitalizarea companiilor mici si mijlocii,  punand in pericol obiectivul general al Deceniului Digital

Nivelul de intensitate digitala al companiilor mici si mijlocii a ramas relativ constant in ultimii 5 ani, cu o rata anuala de crestere la nivelul UE de 2% intre 2016-2021. Intensitatea digitala este definita conform Indicelui de Intensitate Digitala care masoara disponibilitatea a 12 tehnologii digitale, inclusiv accesul la broadband (30 Mbps sau peste) si specialisti in ITC. In unele cazuri, statele membre se afla acum si mai in urma fata de acum 5 ani in atingerea obiectivului stabilit. Romania a facut usoare progrese in 2021, fiind cu un punct procentual mai aproape de tinta pentru 2030 fata de 2019.

Alocarea fondurilor si platile pentru statele membre vor mai suferi modificari in urma scaderii PIB in timpul pandemiei

Statele membre al caror PIB a scazut mai mult decat previzionat de catre Comisie vor beneficia de alocari mai mari de fonduri si granturi. Germania, Portugalia si Spania este posibil sa aiba cele mai mari cresteri de granturi, in timp ce Romania este posibil sa aiba o oarecare scadere de granturi pe fondul unei cresteri mai mari a PIB in 2021 decat prognozat.

Motive de optimism – raportul subliniaza 4 factori cheie care ar putea contribui la atingerea tintelor Deceniului Digital :

  1. Coordonarea intre guverne– colaborarea eficienta intre guvernele statelor membre (autoritati nationale, regionale si locale) poate asigura ca investitiile in digitalizare sunt eficiente, sincronizate si facute la timp.
  2. Conectarea ecosistemelor digitale– dezvoltarea de noi ecosisteme digitale va depinde de colaborarea dintre o mare varietate de organizatii, guvernele avand un rol de facilitator.
  3. Partajarea datelor– asigurarea ca datele sunt accesibile, reutilizabile si sigure va facilita partajarea si va sustine ecosistemele digitale precum smart cities, eHealth, energie si mobilitate smart.
  4. Demonstrarea valorii digitale– Ilustrarea valorii investitiilor digitale prin proiecte pilot si masurare eficienta poate contribui la incurajarea de noi investitii publice si la decizii informate cu privire la investitii viitoare.

Raportul integral poate fi consultat aici.

 

Nota pentru editori

Detalii despre metodologie si limitari se regasesc in raport.

Despre Vodafone

Unica prin amploarea sa, ca cea mai mare companie de telecomunicatii si tehnologie din Europa si Africa, Vodafone transforma modul in care traim si lucram prin inovatie, tehnologie, conectivitate, platforme, produse si servicii. Vodafone opereaza retele mobile si fixe in 21 de tari si colaboreaza cu retele mobile in alte 47 de tari. La 31 decembrie 2021, aveam peste 300 de milioane de utilizatori de servicii mobile, peste 28 milioane de utilizatori ai serviciilor de broadband fix si peste 22 de milioane de clienti ai serviciilor TV.

Vodafone este lider mondial in domeniul IoT (Internet of Things), conectand peste 142 de milioane de dispozitive si platforme prin inovatie care se aliniaza cu aspiratiile societatii pentru orase mai curate si mai sigure, transport mai bun si agricultura la cele mai noi standarde. Pozitia de lider digital a Vodafone schimba, de asemenea, si modul in care guvernele ofera asistenta medicala si educatie si modul in care companiile, in special intreprinderile mici si mijlocii (IMM-uri), deservesc clientii.

Am revolutionat segmentul fintech din Africa prin M-Pesa, care isi sarbatoreste a 15-a aniversare in 2022. Este cea mai mare platforma fintech din regiune, si ofera acces la servicii financiare unui numar de peste 51 de milioane de oameni intr-un mod sigur, accesibil si convenabil.

Misiunea noastra este sa „conectam pentru un viitor mai bun” care faciliteaza o societate digitala incluziva si durabila. Facem pasi importanti pentru a limita impactul companiei asupra planetei prin reducerea emisiilor de gaze cu efect de sera pana la net zero pana in 2040, prin achizitia de 100% energie electrica din surse regenerabile in Europa si in toate operatiunile noastre pana in 2025, reutilizand, revanzand sau recicland 100% din echipamentele noastre de retea care devin redundante. Vodafone lucreaza in mod proactiv pentru a extinde accesul la conectivitate pentru comunitatile rurale, studenti si pentru persoanele aflate in cautarea unui loc de munca. De mai bine de 30 de ani, Fundatia Vodafone a sprijinit comunitatile din Europa si Africa in domeniile sanatatii, educatiei si egalitatii.

Sustinem diversitatea si incluziunea prin politicile noastre de maternitate si concediu parental, prin furnizarea de oportunitati multiple de dezvoltare femeilor cu ajutorul conexiunilor mobile si fixe, precum si prin imbunatatirea accesului la educatie si abilitati digitale pentru femei si pentru societate, in general. Apreciem si tratam cu respect toate persoanele, indiferent de rasa, etnie, dizabilitate, varsta, orientare sexuala, identitate de gen, credinta, cultura sau religie.

Pentru mai multe informatii, vizitati www.vodafone.com, urmariti-ne pe Twitter la @VodafoneGroup sau conectati-va cu noi pe LinkedIn la www.linkedin.com/company/vodafone.


Leave Your Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *